MENU
INFOMACYJNIE
SZKOLNE AKTYWNOŚCI
ENGLISH AND UND DEUTSCH LAB
MATEMATYKA
INFORMATYKA
Holandia - podsumowanie |
Wpisany przez Administrator | |||
Niedziela, 05 Maj 2013 22:50 | |||
W dniach od 8 do 15 kwietnia 6 uczniów i 2 nauczycielki Gimnazjum w Dębowcu wzięło udział w wymianie młodzieży w Holandii, w ramach projektu „Młodzież w działaniu”. Temat projektu: „InVade – intercultural cooperation and sharing of historical and cultural background” – dotyczył poszukiwań podobieństw ale i różnic pomiędzy krajami partnerskimi: Holandią, Rumunią i Polską. Przez cały czas trwania projektu pracowaliśmy w grupach wykonując liczne zadania wytyczone nam przez organizatorów. Językiem komunikacji był języka angielski, co dało uczestnikom szansę posługiwania się nim w czasie prac ale i w czasie wolnym. Jednym z ciekawszych zadań było wykonanie łodzi i zwodowanie jej na jednym z licznych kanałów. Zadanie to wymagało kreatywności, współpracy i zastosowania techniki. Podczas wieczorków kulturowych mieliśmy okazję skosztować dań kuchni holenderskiej i rumuńskiej, zobaczyć stroje narodowe i poznać muzykę i tańce danego kraju. Podczas wieczoru polskiego ugościliśmy uczestników oscypkiem z żurawiną, kabanosem i chlebem czosnkowym podanymi jako przystawki oraz schabem zapiekanym z kapustą kiszoną i ziemniakami jako danie główne, a na deser przygotowaliśmy ciasto bananowe. Goście zostali poczęstowani także słodyczami z Polski, nauczeni tańca regionalnego ”Mietlorz” oraz piosenki „Zasiali górale owies”. Gimnazjaliści przygotowali także krótką prezentację najsłynniejszych Polaków, gdzie największy aplauz otrzymała kreacja Wojtka Rusina (Jan Paweł II) oraz Tomka Cieńciały (Lech Wałęsa). Udało nam się także zwiedzić Amsterdam – stolicę Holandii oraz okoliczne urokliwe miejscowości. Pełni wrażeń, nowych przyjaźni wróciliśmy szczęśliwie do Dębowca. Dla mnie najważniejsze w tym projekcie okazała się umiejętność pokonywania stereotypów głęboko w nas zakorzenionych. Obrazu Rumuna postrzeganego jak wędrownego Cygana czy Polaka – pijanego kierowcy. Podczas tego spotkania mieliśmy wszyscy okazję przekonać się, że różnimy się kulturą, historią itd. ale tak naprawdę wszyscy jesteśmy podobni. Była to ogromna lekcja tolerancji, pokonywania barier – także językowych i uczenia się od siebie nawzajem. Projekty takie to część edukacji nieformalnej (z angielska non-formal learning), gdy młodzież nie siedząc w ławkach szkolnych zdobywa wiedzę i umiejętności często owocujące przez wiele lat. Mam nadzieję, że i tym razem tak będzie. Koordynator projektu Joanna Maciałowicz Uczniowie naszego gimnazjum po raz kolejny mieli okazję brać udział w projekcie „Młodzież w działaniu”, ale po raz pierwszy projekt zakładał wyjazd dwóch opiekunów, co pozwoliło mi wziąć w nim udział. Wszystkie doświadczenia, wiedza i umiejętności zdobyte w Holandii były możliwe dzięki wspaniałym uczniom i koordynatorowi którzy towarzyszyli mi w tej podróży, a także partnerom z Holandii i Rumunii. Niesamowite było, jak łatwo można obalić utkwione w naszych głowach stereotypy i że mamy mnóstwo wspólnych wartości, których jest więcej niż dzielących nas różnic. Mam nadzieję, że jak najwięcej młodych ludzi będzie mogło skorzystać z tego rodzaju projektów w przyszłości, żeby móc świadomie podejmować decyzje o swoim kształceniu i zdobywać umiejętności, których nawet najlepsza szkoła nie jest w stanie nauczyć. Barbara Szczypka
|