COMENIUS
SOCRATES COMENIUS - PODSUMOWANIE
Wpisany przez Administrator   
Wtorek, 08 Czerwiec 2010 20:39

ANGLIA, TURCJA, SZWECJA, POLSKA

Wyjazd do Londynu byłjuż ostatnim w ramach dwuletniego projektu „Budowanie mostów wielokulturowej Europy”. Przez dwa lata udało nam się zrealizować wszystkie ustalone założenia i zadania. Projekt pozwolił uczniom Gimnazjum w Dębowcu na poznanie świata poza granicami gminy, zwiedzenie egzotycznej Turcji, tradycyjnej Szwecji oraz nowoczesnej Anglii. Gościliśmy państwa partnerskie w naszej urokliwej miejscowości, starając się pokazać walory naszej ziemi z jak najlepszej strony. Wiele się nauczyliśmy o różnych kulturach, zwłaszcza historii, geografii, tańcu i muzyce. Poznaliśmy kuchnie narodowe, stroje ludowe, najciekawsze miejsca i zabytki danego kraju, ćwiczyliśmy znajomość języka obcego oraz poznaliśmy wielu ciekawych ludzi, z którymi przyszło nam prze te dwa lata pracować. Najważniejszym jednak wydaje się być fakt, że doceniliśmy samych siebie, nasze umiejętności, cechy narodowe tj. gościnność, patriotyzm, poczucie humoru, otwartość. Jako koordynator miałam zaszczyt i przyjemność pracować ze świetnymi młodymi ludźmi, którzy mam nadzieję pomogą mi zrealizować projekt do końca. Ich kreatywność i zaangażowanie przyniosła niesamowite efekty, z których jeszcze długo będziemy dumni. Dla nich zapewne największą nagrodą była możliwość wyjazdu dla mnie satysfakcja z ich pracy i radość, że nadal wielu gimnazjalistów wyraża chęć współpracy w ramach projektów międzynarodowych. Jeszcze wiele pracy przed nami, ale chciałabym serdecznie już teraz podziękować wszystkim osobom, które w jakikolwiek sposób przyczyniły się do realizacji projektu.

Joanna Maciałowicz

 
SOCRATES COMENIUS - ANGLIA
Wpisany przez Administrator   
Wtorek, 08 Czerwiec 2010 20:32

Dzień 1

O godzinie 9:30 wyjechaliśmy z Dębowca choć pogoda była już typowo angielska. Nasza grupa składała się z dziesięciu uczniów, w tym: Paulina Szendzielarz, Alicja Gorońska, Katarzyna Siewko, Szymon Bochenek, Olaf Warzecha, Magdalena Gilowska, Beata Jarczyk, Justyna Michalska, Marta Lapczyk, Szymon Szendzielarz. Koordynatorem naszego projektu jest pani mgr Joanna Maciałowicz. Po odprawie o godzinie 13:55 wylecieliśmy z lotniska w Pyrzowicach. Na lotnisko Stansted przybyliśmy około godziny 15 czasu angielskiego. Na miejscu czekał na nas kierowca busu szkolnego. Po godzinnej jeździe wszyscy zostali zakwaterowani w domach.

Dzień 2

O godzinie 8:45 rozpoczęły się lekcje i spotkanie organizacyjne w bibliotece. Poznawaliśmy się nawzajem opowiadając o swoich zainteresowaniach i wymieniając się informacjami dotyczącymi krajów partnerskich. Kolejnym punktem planu dnia drugiego była wycieczka do schronów Chislehurst Caves używanych w czasie drugiej wojny światowej, które były równocześnie jaskiniami. Największą atrakcją tego dnia jednak okazały się wieczorne popisy grup w Folk Clubie. Każde z państw prezentowało własną muzykę i taniec regionalny. Nasza grupa zaśpiewała dwa utwory: „Hej, bystra woda” oraz „Hej, Sokoły” wsparte „tańcem” jak i prezentacją stroju śląskiego. Polacy okazali się najbardziej aktywną grupą wokalną i taneczną, przyłączając się do występów innych państw.

Dzień 3

Czwartek upłynął nazwiedzaniu szkoły. Byliśmy oprowadzani po klasach i uczestniczyliśmy w różnego rodzaju zajęciach, mieliśmy okazję uświadomić sobie jak wielkie są różnice w naszych programach nauczania oraz sposobach przyswajania wiedzy. Najwięcej czasu spędziliśmy w sali muzycznej, która zadziwiła nas bogactwem wyposażenia, jak i na lekcjach wychowania fizycznego, które obejmowały taniec i różnorodne gry zespołowe. Po południu udaliśmy się do tzw. Down House, czyli miejsca, gdzie przez wiele lat mieszkał i pracował naukowiec, Charles Darwin, który zasłynął z teorii ewolucji.

Dzień 4

Najważniejszymwydarzeniem dnia czwartego było spotkanie podsumowujące całą pracę wykonaną w ramach programu Socrates Comenius. Nasza grupa przybliżyła wszystkim zgromadzonym najsławniejszych Polaków w żartobliwy sposób, ku naszemu zaskoczeniu, większość z nich nie była znana. Przedstawiliśmy także krótka prezentację o katastrofie pod Smoleńskiem, która zakończyliśmy patriotycznym akcentem, śpiewając „Piechotę”. Wielu ludzi wyraziło gratulowało nam występu, co było wspaniałą nagrodą za trud długich przygotowań.

Dzień 5

Cały weekendprzeznaczony był na zwiedzanie Londynu, sobotnimi atrakcjami były: widok budynków Parlamentu, prawdopodobnie najsłynniejszy zegar świata: Big Ben, Picadilly Circus, China Town, Buckhingham Palace i efektowna zmiana warty, Leicester Square, Trafalgar Square, Kensington Museum (gdzie obejrzeliśmy działy: dinozaury, nauka, ciało, transport), National Gallery, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć słynne obrazy najwybitniejszych malarzy takich jak Van Gogh, Picasso a na koniec dnia przechadzka po Coven Garden.

Dzień 6

Niedzielny poranekrozpoczął się od zwiedzania obserwatorium w Greenwich, oczywiście nie mogliśmy sobie odmówić zrobienia pamiątkowego zdjęcia stojąc na dwóch półkulach. W kierunku kolejnej atrakcji udaliśmy się statkiem. Godzinny rejs po Tamizie dostarczył nam niezapomnianych wrażeń w postaci widoków najsłynniejszych londyńskich obiektów takich jak Tower Bridge i Tower of London. Na drugim brzegu czekała już na nas kolejna atrakcja, którą było kino 4D i krótkometrażowy film o London Eye na którym po niedługim czasie się znaleźliśmy. ten dzień, choć spokojniejszy, był dla nas najbardziej interesujący z całego pobytu na wyspach.

Dzień 7

W poniedziałek odbyłosię uroczyste spotkanie z burmistrzem okręgu Bromley, na którym poznaliśmy codzienne życie i obowiązki człowieka dbającego o dobro i zadowolenie ogółu. Kolejnym punktem był Rochester Castle, najlepiej zachowanych ruin zamku średniowiecznego, do którego dotarliśmy w godzinach popołudniowych, tuż obok znajdowała się katedra, której nie omieszkaliśmy odwiedzić.

Dzień 8

Przedostatni dzień naszego pobytu spędziliśmy na spotkaniu w szkole, zwiedzaniu Eltham Palace, w którym swego czasu mieszkał Henryk VIII wraz z rodziną. Wieczorem wszyscy graliśmy w kręgle, co dostarczyło nam wielu emocji i pozytywnych wrażeń. Wtedy to cała grupa Socrates Comenius widziała się po raz ostatni.

Dzień 9

Podzieleni na dwie grupydojechaliśmy na lotnisko, z którego samolot do Polski zabrał nas o godzinie 16:15 czasu miejscowego. Wspominaniu wspólnie spędzonych, radosnych chwil nie było końca, jednak wszyscy zgodnie przyznali że: „wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”.

Grupa polska: mgr Joanna Maciałowicz, Justyna Michalska, Magdalena Gilowska, Beata Jarczyk, Olaf Warzecha, Szymon Szendzielarz, Paulina Szendzielarz, Alicja Gorońska, Katarzyna Siewko.

photo

 
SOCRATES COMENIUS - SZWECJA
Wpisany przez Administrator   
Piątek, 09 Październik 2009 18:28

Dzień 1

18.09.2009r. o godz. 16:30 wszyscy członkowie programu Socrates Comenius wraz z rodzinami zebrali się na przystanku w Dębowcu czekając na busa. O godz. 17:00 wyjechaliśmy. Do Katowic - Pyrzowic dojechaliśmy o 18:30. Następnie udaliśmy się do stanowiska odpraw, po czym przeszedłszy przez stanowisko ochrony udaliśmy się do samolotu. Lot trwał około 1:05 godziny. Po jakże ekscytującej przygodzie dotarliśmy do Malme o godz 20:50. Czekał tam na nas juz bus, który po 3 godzinach jazdy dotarł do Gotheborga. Stamtąd odebrały nas rodziny, w których mieliśmy mieszkać.

Dzień 2

W niedziele 20.09.2009r. cała grupa Comeniusa spotkała się rano w centrum miasta i udała się w rejs promem, zwiedzając port i miasto. W drodze na obiad w Mc Donald's obejrzeliśmy pomnik Posejdona. Kolejną atrakcją był największy park rozrywki w Skandynawii - Liseberg, w którym spędziliśmy resztę dnia. Najbardziej przypadł nam do gustu rollercoaster. Myślę, że ten wspaniały dzień oraz wspomnienia z niego będą zawsze bliskie naszej pamięci.

Dzień 3

W poniedziałek popłynęliśmy statkiem na jedną z wielu wysp Szwecji. Tam mieliśmy czas na zapoznanie się ze sobą. Tam po raz pierwszy realizowaliśmy część projektu. Po zjedzeniu lunchu udaliśmy się na plażę, aby poszukiwać materiałów na prace artystyczne wykonywane następnego dnia. Wśród naszych skarbów można było znaleźć miedzy innymi nieżywe kraby, różnorodne muszelki, kamyczki oraz nadmorskie rośliny i kwiatki. Na wyspie tej życie toczy się normalnie. Tamtejsza plaża to głównie tylko skały i drzewa. Na widnokręgu widać wiele mniejszych i większych wysp.

Dzień 4

Wtorek to dzień gotowania w którym reprezentacje poszczególnych krajów przygotowują potrawy narodowe, w kuchni która znajdowała się w szkole i przez cały dzień była do naszej dyspozycji. Podczas gdy część polskiej ekipy majstrowała w pracowni nad dziełem z rzeczy znalezionych na plaży, druga część gotowała już w kuchni. Potem nastąpiła zmiana, bowiem nikt z nas nie mógł wymigać się od gotowania. Polska ekipa przygotowała rosół z makaronem, niestety chińskim ale i tak wszystkim smakowało, kotlet z kurczaka z surówką z marchewki i jabłka oraz mizerię. Mogliśmy pochwalić się także ciastem jabłkowo-orzechowym upieczonym przez Dianę Sikorę. Smakowanie potraw różnych krajów było rozkoszą dla naszych podniebień. Wszyscy byliśmy zgodni co do tego, że najlepsza była kuchnia turecka. Dostaliśmy nawet kilka przepisów.

Dzień 5

W środę zwiedzaliśmy fabrykę Volvo. Oglądaliśmy sale produkcyjne, w których pracowało wiele robotów oraz 3 tysiące ludzi z czego 30% stanowiły kobiety. Mieliśmy szansę zobaczyć jak powstaje samochód od pierwszej śrubki, do czasu aż stanowi wspaniały okaz o którym każdy z nas marzy. Po wyjściu z fabryki Volvo czekało na nas centrum recyklingu. Główną atrakcją były gry oraz łamigłówki dotyczące między innymi środowiska, oglądaliśmy też przedmioty utworzone ze zużytych materiałów.

Dzień 6

W czwartek pracowaliśmy w grupach wielonarodowych. Przygotowywaliśmy projekt na temat tego w jakiej Europie chcemy żyć w przyszłości. Po południu wybraliśmy się na wycieczkę do Universeum. Po kolei oglądaliśmy najciekawsze rodzaje przyrody z całego świata - lodowce, lasy deszczowe, różne węże oraz inne płazy i gady. Najciekawszym i najlepszym momentem tej wizyty było oglądanie akwariów oraz różnorodnych zwierząt znajdujących się w nich - rekiny, rybki, meduzy, koniki wodne a także kolorowe rafy koralowe. Po zwiedzaniu oceanarium mieliśmy czas na różne rozrywki - symulacje gier, miejsca do robienia wielu doświadczeń fizycznych i biologicznych, sklepy z pamiątkami.

Dzień 7

Piątek- ostatni dzień naszego niezapomnianego pobytu w Szwecji. Do południa zakończyliśmy prace rozpoczęte w szkole, odbyły się wielonarodowe pokazy taneczne, teatralne, muzyczne i artystyczne. Ostatnie, pożegnalne popołudnie spędziliśmy w lesie, grając w Freesbie. Była to ciekawa gra, jednakże męcząca, zwłaszcza wtedy kiedy nie mogliśmy odnaleźć drogi do następnego kosza lub kiedy dysk zaginął gdzieś w zaroślach. Kiedy gra dobiegła końca i wyłoniliśmy zwycięzców, udaliśmy się na ognisko w lesie oraz jedliśmy hot dogi z grilla. Polska grupa zaśpiewała kilka piosenek, nasi koledzy z innych krajów nie byli tak odważni. Jako że najmłodszy ''uczestnik'' projektu - syn jednej z koordynatorek szwedzkich obchodził swoje urodziny, odśpiewaliśmy mu ''Sto lat'' w czterech językach.

Dzień 8

Sobota była dniem wolnym. Połowę dnia mieliśmy spędzić wraz z rodzinami, w których mieszkaliśmy. Większość z nas jednak pakowała walizki w smutku, że to już koniec i za kilka godzin opuścimy Szwecję. Bardzo trudno było opuszczać domy oraz żegnać się z domownikami, wiedząc że już nigdy się tu nie wróci i że pozostaną tylko wspomnienia i fotografie. O godzinie 15:00 mieliśmy zbiórkę na stacji kolejowej. Wraz z angielską grupą spotkaliśmy się tam, ponieważ oni opuszczali Szwecję w tym samym czasie co my. Kiedy już trzeba było wsiąść do pociągu, polało się kilka łez. O godzinie 15:30 odjechaliśmy pociągiem do Malme. Tam czekała na nas niemiła niespodzianka ponieważ autobus, który miał nas zawieść na lotnisko, miał półgodzinne spóźnienie. Wszystko jednak przebiegło pomyślnie i na lotnisko zdążyliśmy na czas. Godzina 21:30 - opuszczamy Szwecję.

Co zapamiętamy z tego wyjazdu? Na pewno ludzi o niesamowitym poczuciu humoru - Hazel Robinson. Nigdy nie zapomnimy o przeżyciach związanych z wyjazdem oraz o tym, że domy naszych kolegów ze Szwecji były przez tydzień naszymi domami.

Grupa polska: mgr Joanna Maciałowicz, Estera Wala, Justyna Michalska, Magdalena Gilowska, Beata Jarczyk, Diana Sikora, Olaf Warzecha, Szymon Szendzielarz.

photo

 
SOCRATES COMENIUS - POLSKA
Wpisany przez Administrator   
Sobota, 07 Marzec 2009 14:25
Drugie spotkanie naszej małej międzynarodowej społeczności odbyło się w lutym 2009 w Polsce w Dębowcu. Tym razem tematyka wizyty dotyczyła kultury w zakresie: sztuki, tańca, muzyki oraz teatru. Uczestniczyliśmy w zajęciach ceramicznych i plastycznych prowadzonych przez mgr Dorotę Galusik, na których wykonaliśmy rękodzieła oraz koszulki z symbolami narodowymi. Kolejne zajęcia to prowadzone przez mgr Joannę Zahradnik zajęcia teatralne oparte na symbolice i stereotypach. Goście zostali poddani także nauce śpiewu po polsku prowadzonej przez mgr Tadeusza Kraszewskiego oraz próbie tańca regionalnego z zespołem „Dębowiec” prowadzonym przez panią Joannę Czendlik. Wraz z naszymi gośćmi zwiedziliśmy Kraków, kopalnię soli w Wieliczce, Muzeum w Oświęcimiu, Cieszyn oraz bawiliśmy się na kuligu w Wiśle. Na zakończenie intensywnego tygodnia zostaliśmy ugoszczeni iście po staropolsku pieczonym baranem przez państwa Krzywoń-Majewskich.
Po wielu wrażeniach pozostaje tylko oczekiwanie na kolejną wizytę tym razem w Szwecji już we wrześniu!
photo
 
SOCRATES COMENIUS - TURCJA
Wpisany przez Administrator   
Niedziela, 09 Listopad 2008 14:23
Projekt koncentruje się na aspektach kultury krajów partnerskich. W październiku 2008 odbyła się pierwsza wizyta w szkole w Turcji, w niewielkiej miejscowości Pazarköy, gdzie pracowaliśmy nad prezentacjami naszych krajów z naciskiem na historię, bohaterów narodowych i ludowych. Mieliśmy także okazję zwiedzenia Canakkale, słynnej Troi, spotkań z wieloma przedstawicielami władz oraz szkolnictwa, wzięliśmy także udział w obchodach święta narodowego.
photo
 
SOCRATES COMENIUS
Gimnazjum w Dębowcu rozpoczęło współpracę międzynarodową w ramach projektu Comenius we wrześniu 2008. Projekt trwa 2 lata; jego temat to „Budowania mostów wielokulturowej Europy” i ma na celu przybliżenie podobieństw, ale i różnic między poszczególnymi krajami. Uczniowie i nauczyciele mają możliwość poznania innych kultur, zdobycia nowych znajomości, podróżowania oraz szlifowania języka angielskiego, który jest językiem projektu. Jedną z największych zalet jest możliwość goszczenia we własnym domu obcokrajowca, spędzania każdej chwili w czasie pracy nad projektem ale także poza nim z językiem obcym.

Krajami partnerskimi są:


Polska: Gimnazjum w Dębowcu

koordynator - Joanna Maciałowicz


Wielka Brytania: The Ravensbourne School

koordynator – Andree Jordan


Szwecja: Brandstromska Skolan Nylose

koordynator- Maria Flising


Turcja: Pazarkoy Sehit Halil Kandemir Ilkogretim Okulu

koordynator – Nedim Delikara